Superčeši

Začínali od nuly. Dnes jejich firma patří k renomovaným a ceněným gastro společnostem.

Příběh Štěpána Hodače a Tomáše Krejčího, zase jednou dokládá, že skutečně má cenu se věnovat tomu, co vás zajímá a baví. Skrze lásku k cestování a objevování různých kultur kdysi před lety na Blízkém Východě ochutnali Hummus.

Tehdy u nás poměrně neznámou, tudíž těžko sehnatelnou pochoutku, která je nedílnou součástí arabské i izraelské kuchyně, začali postrádat v Česku natolik silně, že se rozhodli ji sami vyrábět a distribuovat. Dnes značka I love Hummus patří k renomovaným a ceněným gastro společnostem, i protože si zakládá jen na kvalitních surovinách, ze kterých pak Hummus podle tradičních receptur vyrábí.

Chutná vám Hummus pořád stejně, nebo jste se ho už za ta léta a ochutnávání jednotlivých várek nebo při testování v obchodě přejedli?

T: Hummus chutná pořád stejně. Už se z něj stala součást jídelníčku, vlastně ho jím skoro každý den, úplně automaticky. Ale musím přiznat, že občas si dám nějakou chvíli pauzu, aby se mi nepřejedl. Tu ale většinou vyplním přípravou a testováním nových nápadů.

Š: No jasně, pořád ho jim, ale mám to stejně jako Tom. Někdy přijde období, kdy jsem ho přejedený a musím si dát pauzu. Týden až dva a potom se na něho zase těším. Baví mě na něm to, že když doma nemám hotové jídlo, Hummusu v lednici mám vždy dostatek a spolu se zeleninou tvoří rychlé a zároveň chutné jídlo.

Váš Hummus, čaj Samahan, Kimchi a další produkty se vám podařilo dostat nejen do obchodů a restaurací, ale také na farmářské trhy nebo do lékáren. Jaké to bylo, když jste měli přesvědčovat obchodníky, aby si od vás koupili něco, co Češi z drtivé většiny neznali? Jak jste postupovali? 

T: Ono to přesvědčování je nutné vlastně neustále. I když na začátku to bylo hodně těžké, lidé se často bojí nových věcí. Nejlepší je, dát to lidem ochutnat, ať se sami rozhodnout. Například u Hummusu se často stávalo, že lidé již nějaký koupili, nebo alespoň něco co neslo název Hummus, a ten jim nechutnal. Když jsme je přesvědčili, aby ochutnali náš, byli velmi překvapeni, jaká je to dobrota.
Musím říct, že ač se o Češích říká, že jsou konzervativní a chtějí jen guláš a salám, myslím že to není pravda a nebo se to hodně změnilo. O naše produkty je zájem, a to napříč generacemi. Lidé čím dál více zajímá, co jedí a to si myslím, že je skvělé.

Š: Bylo to velmi těžké. Když mě vyhodili dveřmi musel jsem přijít oknem a když mě vyhodili oknem musel jsem přijít v přestrojení. Bylo zajímavé, že nejvíce konzervativní byli mladí lidé a ne starší.

Jaké byly první reakce okolí na váš první produkt, Hummus?

T: To má divné jméno, to v Čechách nikdo jíst nebude.

Š: Hummus, jako vážně? Ty ses musel asi úplně zbláznit.

Co pro Vás v těch počátečních chvílích bylo nejtěžší a co Vám nejvíce pomohlo?

T: Velká změna proti původní profesi a korporátnímu prostředí. Člověk si najednou musí dělat všechno sám a je to pouze na něm, co se podaří je jeho výhra a naopak. Pomohlo?… Zpětná vazba od zákazníků, podpora rodiny… a potom „prostě vydržet“.

Š: V začátcích bylo všechno těžké. To je tak, když jste právník a jdete vařit Hummus. Předtím jsem uměl jen uvařit vajíčka. Pomohli mi hodně moji přátelé a rodina, hlavně milovaná babička.

Jak je možné, že váš Hummus je podstatně dražší než klasický Hummus, který je běžně k dostání v supermarketech?

T: Neřekl bych že podstatně, i když někdy vidím ceny produktů s názvem Hummus, které nechápeme. Je to jednoduché, kvalitní suroviny nejsou levné. My nepoužíváme žádnou chemii a dochucovadla, proto musí být vstupní suroviny naprosto špičkové. Například Tahini si vozíme sami přímo z Izraele, jednu z nejlepších na světě, protože ta hodně určuje chuť. Podobně s cizrnou, olejem, citrónovou šťávou.
Jednou nás oslovil jeden nejmenovaný řetězec s poptávkou na Hummus, kde požadovaná cena byla nižší, než za kolik my dokážeme koupit suroviny. S díky jsme odmítli. Všechny řetězce, ale nejsou stejné…

Š: Je to o surovinách nechceme ustupovat z kvality.

Čeho si na své značce ceníte nejvíce?

T: To je hodně těžká otázka. Všeho? Asi nejvíce toho, že děláme věci po svém, tak jak tomu opravdu věříme.

Š: Že vyrábíme a prodáváme to, co sami jíme. A také jaké lidi se nám podařilo dát dohromady.

Svoji nabídku jste nyní rozšířili i o ayurvédskou bylinnou zubní pastu Sudanthu a o ayurvédský balzám Samahan balm. Můžete prozradit, jaké další produkty ještě připravujete, a na které se mohou vaši zákazníci těšit?

T: Připravujeme hodně novinek, ale chtěli jsme to udělat jako překvapení. Mohu naznačit, že zákazníci se mohou těšit na něco sladkého a něco povzbuzujícího.

Š: Souhlasím, nechte se překvapit. Máte se na co těšit!

Kdo je ve vašich očích současný super Čech?

T: Hodně mne inspiruje práce pánů Baudiše a Kučery, zakladatelů firmy Awast.

Š: Kdyby byl Elon Musk Čechem napíšu jeho, jinak samozřejmě Jarda Jágr.

You don't have permission to register